За лещата с любов

23.05.2014

Ако често посещавате ресторантите ни, вероятно сте забелязали привързаността ни към онези малки симпатични топченца – семената на растенията от семейство бобови. Днес ще се посветим на едно от тях, лещата. Не си мислете, че го правим, защото сме омагьосани от разнообразието и цветовете на видовете. По традиция у нас се консумира кафява леща, но в днешно време спокойно можете да откриете зелена, черна, жълта, червена и оранжева.

В тези малки зрънца е съсредоточена изключително богата гама от полезни съставки. Щастливи сме да съобщим на тези, които не консумират месо, че отговорът на често задавания въпрос: „Откъде си набавяш белтъчини?”, е лесен. В състава на една чаша (около 200 гр), пълна с леща, съдържанието на белтъчини е приблизително 40 %. Не само вегетарианците могат да дерзаят. Ако се стремите да качвате мускулна маса, сигурно е, че лещата е ваш никак не слаб съюзник, въпреки малкото си калории.

Назад към историята

С това качествата й не се изчерпват, но за тях малко по-късно. Ако сте любопитни да научите повече за произхода на тази храна, ще споделим, че не само съвременният човек обича да я похапва. Лещата се консумира от праисторически времена. На археологически обекти в Близкия Изток са открити семена на 8000 години. Лещата се споменава дори в Библията. Смята се, че произхожда от Азия. В Европа достига благодарение на миграциите и културната обмяна между различните племена. В Индия се почита от далечни времена като основна съставка в традиционното ястие дал. Широко използвана е и днес в Турция, Сирия, Китай и Канада.

 

Малка доза наука

Известно е, че и у нас обичаме да похапваме леща. Освен, че е вкусна, тя е пълна с важни минерали – мед, фосфор и магнезий. Също така е добър източник на желязо, витамини Б1, Б5 и Б6, цинк и калий. Съдържа голямо количество фибри, които помагат за елиминирането на „лошия” холестерол. Научни изследвания доказват, че консумация на храни с високо съдържание на фибри предпазва от сърдечни заболявания.
Не подценявайте магнезия. Благодарение на него организмът ни успява да усвои калция. Ако приемаме достатъчно магнезий, можем да бъдем спокойни, че артериите и вените ни функционират добре и осигуряват притока на кръв, кислород и хранителни вещества в тяло ни.
Лещата притежава комплекс от „добри”, бавноусвоими (слаожни) въглехидрати, които увеличават енергията ни, благодарение на високите запаси от желязо. Това е особено полезно за жените, които периодично са изложени на риск от липса на желязо. Желязото е съществена съставка на хемоглобина, който доставя кислород от дробовете към всички клетки в човешкото тяло.
Бременните и кърмещите жени е добре да знаят, че нуждата им от желязо е по-голяма в този период. Децата и подрастващите също трябва да приемат храни с високо съдържание на желязо.

 

Практични съвети

Нашият съвет е да съхранявате лещата в добре подсушен и затворен буркан. Хубаво е да се използват цели, а не натрошени семенца. Ако сте се снабдили с леща в различни периоди от време, добре е тя да бъде съхранявана в отделни буркани. От това колко дълго е сушена лещата зависи и времето за приготвянето й.
Друго качество на лещата е, че не е нужно да бъде накисвана преди „употреба”. Добре е да бъде изчистена, измита и вече е готова за приготвяне. Варенето запазва качествата й в голяма степен. Съветваме ви да я поставяте във водата преди тя да е завряла. Така ще бъде усвоена от организма ви по-лесно. И консумирайте с мярка, не съществува полезна храна в големи количества. :)


За да напишем тази статия, се допитахме до:

* The World's Healthiest Foods: http://www.whfoods.com/index.php
** Световна кулинарна енциклопедия, КК „Труд”, София 2003
*** wikipedia.org: http://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page

Видяно 131 пъти

Вашето име *
Вашият е-майл *
Напишете коментар
Въведете кода от картинката: *