Зелен светофар за кейла

09.07.2014

Ако не ви допада названието „кейл”, можете да го наричате „листно зеле”, или „къдраво зеле”. Без значение коя дума ще изберете, добре е да се запознаете с качествата на този зеленчук, който ще ви спечели с хранителния си състав и ползите от похапването му.

Чипс от кейл


Да, в световен мащаб, е актуално да се говори за „кейл”, но у нас все още се загатва за него. Ние, като любители на съчетаването на новото със старото, решихме да станем част от това „говорене”, но да не го оставяме празно. В градина ни в село Къпиново засадихме от този супер зеленчук и сега се радваме на „плодовете му”. Ако живеете в София, вие също имате поводи за радост, защото с него снабдяваме и ресторантите ни. Вероятно наскоро сте опитали чипс от кейл като добавка към свежата супа „Калемания”. Ако не сте, не се тревожете, ще имате възможност да дегустирате и друг път.

Сигурно все още се питате защо се прехласваме толкова по кейла. И за това ще стане дума. :) Някои вече детронираха спанака и нарекоха къдравото зеле „цар на зеленолистните”. Други пренебрегват броколите, защото доставят по-малко количество лесноусвоим калций от него.

 

Какво говорят фактите?

Една чаша накълцан кейл съдържа 9 % от необходимия дневен прием на калций, 206 % витамин А, 134 % витамин Ц и цели 684 % витамин К. Добър източник на минералите мед, калий, желязо, манган и фосфор.

Вероятно ще заобичате кейла още преди да сте го опитали, когато ви споделим, че в него е концентрирано голямо количество антиоксиданти и фитонутриенти (фитохимикали), съдържащи сяра, наричани още тиоли. Фитонутриентите, както и антиоксидантите изпълняват превантивни функции срещу сърдечно-съдови заболявания, рак и диабет. Високото присъствие на фибрите в състава на къдравото зеле намалява холесторола в кръвта, особено когато се консумира сготвено, най-добре е да се приготви на пара.

Кейл от градината ни в Къпиново

Изобилие от витамин К
Витамин К се съдържа в магданоза, спанака, зелето, както и в животинските продукти, особено в сиренето. В състава на кейла обаче има изобилие от него. Той е необходим за широк спектър от функциите на тялото – за нормалното съсирване на кръвта, антиоксидантната дейност, както и за здравето на костите.
Трябва да се знае също, че твърде високият прием на витамин К може да причини и вреди на някои хора. Ако приемате антикоагуланти, както и варфарин, трябва да избягвате консумацията на кейл, защото високите нива на витамин К могат да попречат на действието на лекарствата. В такива случаи е хубаво да се посъветвате с доктор. Не е добре също да комбинирате кейл с млечни продукти.

Пресен кейл. Снимка: wikipedia.org

Както не веднъж сме били свидетели, да се гледа само от едната страна на монетата, не е добра идея. Ако сте в добро здраве, имате нужда от енергия и държите на превантивните мерки, похапвайте кейл на воля. Ние ви съветваме също да не обръщате гръб и на спанака, и на броколите, както и на разнообразното хранене като цяло. :)

 

 

 


За да напишем тази статия, се допитахме до:

*Wikipedia.org: http://en.wikipedia.org/wiki/Kale
**Whfoods.com: http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=38
***Webmd.com: http://www.webmd.com/food-recipes/features/the-truth-about-kale

Видяно 243 пъти

Вашето име *
Вашият е-майл *
Напишете коментар
Въведете кода от картинката: *